Opettaja muistuttaa - " Ekaluokkalaiselta ei kannata kysellä joka käänteessä, että jännittääkö"

Elokuussa uuden ensimmäisen luokan kanssa Tiirismaan koulun englanninkielisillä luokilla aloittava opettaja Maija Sneck kertoi Radio Voimalla odottavansa koulun alkua jo todella innokkaasti.
- Lomat on niin pitkät, että alan jo olla ihan valmis palaamaan töihin. Olen oppinut itse tänä kesänä tasoittamaan lattiaa niin, että siihen voi laittaa betonit päälle, naurahti Sneck.

Ensimmäistä luokkaa aloittavan lapsen kanssa olisi Sneckin mielestä hyvä käydä läpi kaikki perusasiat kuten koulumatka, se kenen kanssa sinne kuljetaan ja mitä tapahtuu iltapäivällä koulun jälkeen.
- Se riittää kun osaa hoitaa vessakäynnit itse, selviytyy ruokailusta, pukee, riisuu ja saa kengät jalkaan ja vetoketjut kiinni. Perusjuttujen osaaminen riittää. Lukemista ei tarvitse osata, mutta jos osaa, niin hyvä, ja jos ei osaa, niin ihan yhtä hyvä. Kaikki ekaluokkalaiset ovat omia yksilöitään, kaikilla on taitoja ja niitä juttuja mitä harjoitellaan.

Riittävä uni, terveellinen ruoka. ulkoilu ja liikunta on Sneckin mielestä koululaisen hyvinvoinnin perusta.
- On myös tärkeätä, että vanhemmat ovat kiinnostuneita ja kyselevät joka päivä, että mitä teitte koulussa. Lukeminen on tärkeä juttu, se auttaa monissa taidoissa ensimmäisellä luokalla. Aikuinen voi lukea ääneen tai voidaan lukea yhdessä, kannusti Sneck vanhempia.

Opettaja kertoi ostavansa itse joka vuosi muutaman uuden kynän ja uuden kalenterin, mutta muuten koulun aloituksen uudet jutut ovat opetuksen toteuttamiseen liittyviä ideoita. Koululaisen uuden koulurepun hän toivoi olevan semmoisen, jota on hyvä kantaa ja jonne ei pakata ainakaan leluja koulupäiviksi.
- Pienillä on usein tapana kantaa koko kouluomaisuutta edestakaisin koulusta kotiin ja takaisin kouluun. Kannattaa pitää reppu mahdollisimman kevyenä, eli ei liikaa tavaraa.

Sneckin omassa luokassa sovitaan yhdessä, että jos joku haluaa leikkiin mukaan, niin koskaan ei sanota, että ei pääse, vaan koulussa pääsee aina leikkiin mukaan.
- Välillä on sovittu, että tällä välitunnilla leikitään näitä leikkejä ja että ollaan tietyissä ryhmissä. Välillä ohjataan leikkiä, että kaikkein ujoimmatkin tai ne jotka eivät ole vielä löytäneet kaveria, pääsevät mukaan. Se että on kaveri ja välitunneilla on kivaa, lisää kouluviihtyvyyttä paljon.

Opettaja kehottaa juttelemaan kotonakin hyvistä kaveritaidoista.
- Luokkakavereita voi kutsua kylään. Jos koulussa ei leikit ole vielä sujuneet, niin niitä voi harjoitella kotona kavereitten kanssa ja sieltä ne leikit ehkä siirtyvät koulunkin pihalle.

Sneck kertoi myös opettajien välisistä suhteista.
- Varmasti kaikki opettajat eivät ole ystäviä keskenään, mutta yhteistyö sujuu hyvin.

Ekaluokkalaiselta ei kannata kysellä joka käänteessä, että jännittääkö.
- Ehkä lapsi ei ole vielä itse tajunnut, että pitäisi jännittää. Kannattaa enemmän jutella kivoista asioista. Myös opettajaa jännittää, se on semmoista hyvää innostunutta jännitystä. Koko lukuvuosi on edessä ja mahdollisuudet ovat rajattomat. Kyllä rehtoreitakin varmasti jännittää. Luulen, että heillä on semmoista hyvää jännitystä, että mitä se lukuvuosi tuo tullessaan.

Tärkeintä jännityksen hallinnassa Sneckin mielestä on se, että lapsi oppisi sanoittamaan tunteensa.
- Se helpottaa, kun oppii sanomaan, mikä aiheuttaa jännitystä tai miltä tuntuu. Välillä on vaikeata huomata, että jos lapsi vaikka raivoaa, niin se voi johtua jännityksestä, jos lapsi ei osaa sitä sanoa, muistutti Sneck.

Audio icon Lataa podcast (20.29 MB)